Szegedtől Hollywoodig
Pogány Willy, az „ébren álmodó” művész
A végtelen fantáziával megáldott Pogány Vilmos, később Pogány Willy (1882–1955) festő és grafikus egyszerre híres a nagyvilágban és szinte ismeretlen szülőföldjén. A sokoldalú művész pályája kezdetén zseniális könyvillusztrációival alapozta meg hírnevét, majd az első világháború kitörése után New Yorkban telepedett le. Hamarosan az Újvilág legnépszerűbb díszlettervezője és freskófestője lett, de igazi „sztárrá” a filmipar metropolisza, Hollywood tette. Az 1940-es évek végén Amerika negyedik legismertebb magyarjaként tartották számon. E gazdag életpálya mozaikdarabjainak összeillesztéséhez – a levéltári és internetes források mellett – elsősorban a Somogyi-könyvtár állományában fellelhető köteteket és folyóiratcikkeket, valamint a Vasváry-gyűjtemény amerikai magyarságra vonatkozó lapkivágatait használtam fel. Apja korai halála miatt a család nehéz körülmények között élt, így Vilmos az első rajzaiért kapott pénzzel édesanyját szerette volna segíteni, aki varrással és kézimunkázással tartotta el gyermekeit. Emellett gyengébb iskolatársait korrepetálta: „Én természetesen nem passzióból tanítottam, hanem azért, mert nagy szükségünk volt arra a pár forintra, amit így kerestem...”3 emlékezett vissza már felnőttként ezekre az évekre. A Budapesti Czím- és Lakásjegyzék 1900/1901-es kötetében özv. Feichtmann Józsefné (Feuchtmann) varrónő Donáti utcai lakosként van feltüntetve. Pogány tanulmányait a Budapesti Műszaki Egyetemen kezdte, de ezt hamarosan otthagyta. Ezután az Országos Magyar Királyi Mintarajziskola és Rajztanárképző iskolába iratkozott be, neve ott szerepel az 1900/1901-es évfolyamban, ekkor még Feuchtmann Vilmosként. A művészeti képzést vélhetően megszakítva, hat hét múlva Münchenbe, majd Párizsba utazott szerencsét próbálni – több fiatal magyar képzőművészhez hasonlóan. Párizsban 1901 és 1904 között élt. Az itt töltött évek alatt sokat nélkülözött, nyomorgott. Szegényes anyagi körülményei nem engedték meg, hogy tanulmányait folytassa. Hogy megélhetését biztosítsa, portrékat festett, karikatúrákat rajzolt és könyvek illusztrálásával kezdett el foglalkozni. Emellett autodidakta módon képezte magát. Párizsban készült első festményéért mecénása 24 dollárt fizetett. Franciaországban élt ugyan, 1903-ban mégis budapesti állandó lakosként változtatta nevét Pogányra. Vilmos és Paulina Júlia kérelmét októberben hagyták jóvá, erről tanúskodik a Szeged városi tanácsnak küldött okirat, melyben egyúttal értesítik a szegedi izraelita rabbiságot, kérve a változás anyakönyvi feltüntetését is. „Átlagon felüli képességű művészeket a város még ekkor, a gazdasági fellendüléssel járó újjáépítés idején sem tud eltartani. Ezért hagyta el Szegedet több művész, köztük a helyi születésű Pogány Vilmos (1882–1956), aki Willy Pogany néven New Yorkban ismert díszlet- és jelmeztervezővé lett” – olvashatjuk a Szeged története című kötetben.4 A Párizsban töltött három évnek nemcsak művészi képességei tökéletesítésében volt nagy szerepe, de nyelvtudását is fejlesztette, több nyelven beszélt folyékonyan. Egyre szélesebb körben kezdték megismerni és értékelni rajzait, az igazi áttörés azonban még váratott magára.
Balról: Pogány Paula és Schwimmer Rózsa Kevéssé ismert tény, hogy Pogány Willy tagja volt a Férfiliga a Nők Választójoga Érdekében elnevezésű egyesületnek. A szervezet Londonban tartott kongresszusán Magyarország képviseletében együtt vett részt többek között a magyar feminista egyesületi elnökkel, Schwimmer Rózsával.6 A Nő című feminista folyóirat 1914-től Pogány Willy több plakátgrafikáját is közölte. A művész előbb a női választójog mellett kampányolt, majd 1915-ben a háború mielőbbi befejezésére buzdított alkotásával.7 Az asszony háborúja című rajza került az 1916-ban megjelent, feminista beszédeket tartalmazó kötet borítójára. Schwimmer Rózsával később közös műve is megjelent: az 1928-as Tisza Tales című kötet, melyben a Tisza-vidéki meséket és mondákat Pogány magyar népművészeti motívumokra épülő rajzai díszítik. Schwimmer 1921-ben telepedett le az Egyesült Államokban, minden bizonnyal ott is tartották a kapcsolatot Pogány Paula által is, aki szintén Amerikába költözött. Érdekes párhuzam, hogy míg Pogány Willy 1921-ben megkapta az állampolgárságot az Egyesült Államokban, addig Schwimmer élete végéig hontalan maradt pacifizmusa miatt. Pogány Vilmos a külföldön töltött évek alatt sem szűnt meg magyar művésznek lenni. Illusztrációival jelent meg 1906-ban Abonyi Lajos kötete. „Az új sorozat többi három kötete Abonyi munkásságának legjavából, a rövidebb, nagyobbára népies tárgyú elbeszélésekből ad egy-egy gyűjteményt »Ágról-ágra«, »A betyár kendője« és »Kandalló mellett« címmel.”8 1909-ben a Franklin-Társulat számára Jókai Mór Mire megvénülünk című regényéhez készített rajzokat. A művész rendszeresen szerepelt és több díjjal is jutalmazták hazai kiállításokon. A Magyar Grafikusok Egyesületének budapesti tárlatain két ízben nyert első díjat: 1911-ben az állami illusztráció-díjat, 1912-ben az állami vízfestmény-díjat. A sors különös játéka, hogy éppen ez, a Felvonulás a Wartburgba az egyetlen alkotása, amely szülővárosának múzeumában található. Pogány 1915-ben San Franciscóban a Panama Pacific International Exposition magyar osztályában nagy aranyérmet kapott. Jövedelmező megbízások birtokában, immár anyagilag megerősödve 1908. december 9-én megházasodott. Felesége az angol, „szép és gazdag” Lilian Rose Doris lett, akitől két fia született, John és Peter. Házasságuk huszonöt évig tartott, 1933-ban elváltak. A következő évben elvette Elaine Cox írónőt, akivel több közös könyve is megjelent.
A Londonban töltött tíz esztendő alatt sikert sikerre halmozott, szecessziós stílusú könyvillusztrációival beírta magát a műfaj klasszikusainak sorába. Angliában és Németországban oly sikeres könyvremekei itthon nem csupán lelkesedést váltottak ki. Az emigráns könyvillusztrátor több bírálatot is kapott. A hazaküldött gyermekkönyveket végiglapozva Bálint Aladár a Nyugatban fogalmazta meg kritikáját: „Pogány Willy nagyon ügyes grafikus. Talán túlságosan ügyes. Egyforma készséggel rajzol meg mindent. Tökéletesen tisztában van a rajzolás mesterségbeli részével. És komplikáltabb, mintsem egy gyerek meg tudná érteni. A kígyózó vonalakkal telirajzolt felület nagyon könnyen egybefolyhat a gyerek szeme előtt.” Az idézet jól érzékelteti a századforduló meghatározó és minden művészeti ágában megjelenő stílusirányzat, a szecesszió megosztó voltát. Rajongói és ellenzői éppoly hevesen érveltek, s a kor legtöbb művésze színt is vallott „a modern kor divatjának” számító, szabályokat és szabályosságokat felrúgó új művészet témakörében. A hullámzó vonalak, a gazdag díszítés, Pogány egyedi finomságú rajzstílusa nem aratott osztatlan sikert szülőhazájában, de annál inkább Európában, s hamarosan a tengeren túl is. A Nyugat „értetlensége”, idegenkedése a grafikus teljesítménye iránt azért különösen furcsa, mert épp ez a folyóirat tűzte zászlajára a modern európai stílusirányzatok meghonosítását. Már ebben az évben, 1911-ben Falus Elek magyaros szecessziós grafikája díszítette címlapját ...
Egy 1914-es interjúban Pogány így tekint vissza életének londoni időszakára: „Tíz év óta nem voltam Magyarországon. Szívesen hazamennék egy kicsit, de nem jutok hozzá a munkától. Annyi a dolog már előttem, hogy nem mozdulhatok. Most gyerekkönyveket kell illusztrálnom. [...] Félmilliós példányszámokban fogynak ezek a könyvek, egy shilling az áruk és én 35 százalékot kapok. Ime egy kis meséskönyv, amiért Pogány Willy félmilliószor 40 fillért kap, ami gondolom tizezer korona. Két hét alatt megkeresi. Miért menne haza?”10
A St. George szálló hatalmas sós vizű medencéje mindenkit lenyűgözött a smaragd csempe és az arany tükrök csodás színeivel. Tervezésének külön érdekessége volt, hogy a vizet alulról világították meg, fokozva a színek és fények összjátékát.12 A harminckét emeletes, kétezer vendéget befogadó felhőkarcoló, a New York-i Park Central Hotel alig kilenc hónap alatt készült el. Ennek egész belső kiképzését Pogány és a vállalatánál dolgozó magyarok készítették – a 21. századból visszatekintve is - szédületes tempóban. Alig készült el a tervrajz, napokon belül a kész művet lehetett látni. Az arab terem freskóit egyfajta festészeti manufaktúraként „futószalagon” készítették, az egyes munkafázisokat felosztották a művészek között. Egy inas a kikevert színekkel megfestette a hátteret, majd egyik művész csak az arcokat, másik a kezeket, ruhákat tette hozzá az alkotáshoz. Pogány néhány év alatt sikeres nagyvállalkozó lett, műhelyében folyamatosan nyolc–tíz ember dolgozott, s a 1920-as évek végére akár heti ezer dollárt is megkeresett. A New York-i gyermekszínház muráliáinak fantáziavilágát szintén Pogány Willy álmodta meg, benne egy életre kelt mesekönyv ember nagyságú lapjai között érezhetjük magunkat. A freskókkal elnyerte a New York-i építészegylet nagy aranyérmét. Rövid ideig saját színházat is működtetett, de a színi direktor munkaköre távol állt tőle, ahogy egyik interjújában maga megfogalmazta: „a suszter maradjon a kaptafánál.” A Heckscher Children's Theatre nézőtere
A legnagyobb sikert A múmia 1932-es változata hozta számára. Dolgozott 1936-ban Chaplin utolsó filmjén: a Modern idők különleges gépezetét ő kreálta. Érdekelték a technikai újítások, egy színárnyalat, a „Pogány kék” is a nevéhez fűződik. Emellett saját találmányaként kifejlesztett egy új festéktípust, ami jól bírja az ultraibolya sugárzást.14 Egyik utolsó illusztrátori munkája, húga - akkori nevén Paula Pogany Bennett - The Art of Hungarian Cooking (Magyar konyhaművészet) című könyve volt 1954-ben. 1955. július 30-án New Yorkban halt meg, még utolsó óráiban is a következő Broadway-produkció díszleteit tervezte. 73 éves korában hirtelen, munka közben hunyt el.
A Színházi Élet fotója 1936-ból 2 3 Pogány Willy: A 'Megijedt Faun' = Az Ember, 1949. március 5. p. 3. Vasváry-gyűjtemény, lapkivágat P3:17 4 Szeged története 3/2., 1849–1919. Szeged, 1991. p. 1132. (Az idézetben közölt halálozási dátum téves, helyesen 1955.) 5 Budapesti Hírlap, 1911. január 18. p. 13. 6 Tolnai Világlapja, 13. évf. 3. sz., 1913. január 19. p. 140. 7 A Nő, 1. évf. 5. sz., 1914. március 5. p. [89.] 8 Vasárnapi Ujság, 53. évf. 49. sz., 1906. december 9. p. 803. 9 A Móra Ferenc Múzeum évkönyve : 1972–73/2. : [Szelesi Zoltán Szeged képzőművészete c. tanulmánya] Szeged, 1975. p. 84. 10 Magyar művészek Londonban. Pogány Willy, László Fülöp, Raáb Sándor. 1914. április 1. Vasváry-gyűjtemény, lapkivágat 11 Pesti Napló, 1924. július 10. p. 3. 12 Beszedits, Stephen: Some Famous Hungarian-American Artists of the Past = Vasváry Collection Newlsetter, 2009/1. (41.) 13 Herczeg Géza: Magyar A-B-C a film metrolpólisából = Budapesti Hírlap, 1935. március 31. p. 12. 14 Beszélgetés Pogány Willyvel = Amerikai Magyar Népszava, 1937. augusztus 8. p. 4-6. |
Csizmadia Edit |